2009-12-04

Moja výbava

Základ
Základ mojej súčasnej výbavy tvorí:

Garmin Etrex Vista HCx - prijímač GPS signálu. Účel je jasný a nie je nutné ho zvlášť popisovať. Zobrazuje nielen informácie o vašej momentálnej polohe, robí kadejakú štatistiku o prejdenej trase, naviguje, kam sa máte uberať, podáva info o okolitom tlaku vzduchu, ale dáva aj akýsi pocit istoty pri pohľade na mapu. Tú poslednú časť vety myslím úplne vážne a mám ju overenú na vlastnej koži. Ešte k Magellanu: o jeho výmene za novší ma presvedčili pracovníci letiska v Burgase (Bulharsko) pred dvoma rokmi. Tak sa im páčil, že si ho jednoducho zobrali z uzamknutého kufra pri odlete do Brna. Že ja som si ho tam dával!

Asus MyPal A639 - PDA-čko, kde si so sebou nosím informácie o skrýšach. Jedná sa o typický paperless geocaching. Nieže by som ho nejako uznával, ale používam ho dosť často, keď nemám možnosť sa pripraviť papierovo. Na stránkach www.geocaching.com si potrebné skrýše zaradím do bookmarkov a z nich nechám vytvoriť gpx súbor. Obsahuje všetko potrebné. Na jeho čítanie a plno ďalších funkcií používam program GCz. Po odskúšaní viacerých podobných softíkov môžem povedať, že tento mi vyhovuje najviac. Dokáže aj vyhľadať skrýše v okolí na základe GPS signálu a mnohých iných kritérií. Keďže recenzií je na nete dosť, tu je aspoň jedna z nich. Je síce na trošku staršiu verziu, ale to nevadí. Všetko funguje ako má.

Elektronické zápisy o nájdených keškách robím rovno na mieste alebo v aute. Priamo na to je určený program Power Notes. Výborná vecička na elektronické logovanie priamo z miesta činu. V podstate to prebieha tak, že z naimportovanej databázy skrýš (súbor gpx) vyberiem jednu, ktorú po náleze zalogujem. Takto sa zápisy zbierajú do jediného súboru, ktorý večer po príjemne strávenom dni odošlem na www.geocaching.com do oddielu "Field Notes". Celková spotreba na upload je asi 70 kB (to pre tých, čo si musia sledovať svoj FUP plán u svojho operátora). Niečo podobné robí aj GCz, ale ten odosiela logy priamo do listingov, čo mi príliš nevyhovuje.

Ďalším vysokohodnoteným programom je u mňa Noni GPS Plot. Nejde o program zameraný na geocaching, ale na navigáciu všeobecne. Zo stránky si môžete stiahnuť malý pomocný prográmek na sťahovanie výsekov kalibrovaných máp, ktoré práve potrebujete. S nimi potom tento malý génius pracuje. Iná možnosť je online sledovať svoju polohu na Google a iných mapách, ale to je veľký papajko kilobajtov. Program poskytuje mraky zaujímavej štatistiky o prejdenej trase.

MyCalculator od firmy SpaceTime. Už mi párkrát táto kalkulačka vysvetlila, že pri počítaní trochu nezmyselných vzorcov s pätnástimi úrovňami zátvoriek, som sa pomýlil a nedodržal algebraickú a inú matematickú hierarchiu. Verte mi, v tých zátvorkách sa stratíte veľmi ľahko. Hlavne ak vám prší za golier a vy strácate pozornosť. Aj vďaka nej som finálne súradnice získal ľahko a rýchlo.

Wherigo Player - je to akási odnož geocachingu a autorom je sám Groundspeak Inc. Je však problémom, že táto hra sa v našich zemepisných šírkach nejako príliš neusalašila. Princíp je asi ten, že z netu si stiahnete tzv. cartridge. Tú si otvoríte v uvedenom playeri a plníte zadané úlohy na danom teritóriu. Tento mini popis ani zďaleka nevystihuje zaujímavosť hry. Mám odohrané dve v mojom okolí a môžem povedať, že ma "chytili". Fakt dobré. Nepoplularita tvorby cartridgí asi pramení v podstatne zložitejšeom zakladaní skrýš. Možno aj občasná nefunkčnosť playeru na niektorých prístrojoch. Je to taká multi cache o generáciu vyššia.

V PDA-čku ďalej ešte nosím prevodník jednotiek, predpovedač počasia, e-knihy, RSS čítačku a pod. To už na samotný odlov nepoužívam, ale takéto vychytávky dokážu príjemne skrátiť chvíľu alebo dokonca nudu.

Predpoklad u väčšiny spomínaných programov je mobilný prístup na internet.


Drobnosti
Naučil som sa, že na dosiahnutie cieľa nestačí len GPS-ka a vyššie uvedené. Nosím so sebou celý rad ďalších pomôcok, ktoré odlov uľahčujú:
  • ceruzka
  • guma
  • orezávatko
  • zrkadlo
  • nôž
  • baterka (radšej dve - jedna do ruky a jedna čelovka)
  • kus papiera
  • rezervné baterky
  • niekedy náhradná filmovka alebo tictacovka
  • nabité mobily
  • vesta s asi tisíc vreckami.

Podľa obtiažnosti a neznámosti terénu ešte pribudnú:
  • mapa
  • špagát alebo drôt
  • zápalky alebo zapaľovač
  • voda + tatranka + jablko + hroznový cukor
  • igelitová taška
  • lekárnička
  • píšťalka
  • zvonček na zavesenie
  • náhradný vrchnák na fľašu s vodou
  • palice na nordic walking.

V poslednej dobe pribudol aj lanový rebrík a lano na cielené skrýše. Je vlastnej výroby a vlastnej úvahy ako na to. Je výborne funkčný. Má 10 priečok zo starých parkiet a jeho dĺžka je rovné 3 metre, čo na väčšinu loveckých prípadov stačí. Vyšiel ma na cca 25 €.

No, ruksak je plný. V zásade ale pri balení dodržujem princíp 2T: teplo a tekutiny.



Odevy a obuv
Asi nemá význam tu popisovať čo si obliekam a obúvam. Vždy podľa podmienok, do ktorých sa hrniem. V zásade však presadzujem myšlienku: nepodceňuj materiály. Ak niekomu na outdoor stačia šušťáky a tenisky - prosím - proti gustu žiadny dišputát. V praxi sa mi však dobre osvedčil kvalitný funkčný a membránový odev a obuv. Mal som možnosť porovnať aj "funkčnosť" čínskej obuvi. Pokiaľ by som po celodennom šlapaní hodil ponožky na dvere plechovej skrine, prilepia sa veru kvalitne.
---

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára