2014-02-18

Google Maps ponovom

Google-Maps-Logo Už pár týždňov ma Google obťažoval s akýmisi novými mapami. Vždy som ho zahnal do...preč a pokračoval so svojou overenou klasikou. Dneškom sa však všetko zmenilo.

Zmätok
Potreboval som si urgentne urobiť nejaký routing a pomerať trasu. Google mi tvrdošijne podsúval svoju novinku Maps Engine. Na prvý pohľad - a keď ma tlačil čas - bolo prakticky nemožné sa v novom GUI (graphics user interface) vyznať. Nezostal kameň na kameni. Všetky ovládacie prvky sú riadne poprehadzované, niektoré chýbajú, niektoré sú zbrusu nové.

Rozprávka o Troch prasiatkach
Google ponúka tri verzie svojich nových máp. Prvá - Maps Engine Lite - je zadarmo a tá je vnucovaná každému užívateľovi. Druhá - Maps Engine Pro - je profi za 5 USD na mesiac alebo 50 USD na rok podľa viazanosti. Tretia verzia - Maps Engine - beží na cloudovej platforme a tam je cena predmetom obchodného rokovania. Kompletný popis verzií aj s cenami je tu: https://www.google.com/enterprise/mapsearth/products/mapsengine.html.

Favorites
Zatiaľ je všetko v poriadku. Až do momentu, keď sa chcete dopracovať k svojim obľúbeným funkciám. U mňa to boli hlavne meranie vzdialenosti medzi dvoma bodmi, ukladanie bodov nájdených keší priamo z GC.com, routing s výpočtom trasy a Street View.

Meranie vzdialenosti medzi dvoma a viacerými bodmi vzdušnou čiarou: s týmto sa v novej Lite verzii rozlúčte. Musíte si za ňu priplatiť. Google si však zachoval formát a na stránkach pomoci ponúka náhradu: stránky tretích strán Free Map Tools. Trochu neosobná stránka, ale nedá sa nič robiť. Som silne zvedavý dokedy im to pobeží, keď posledná aktualizácia Google Maps API bola 11.1.2012.

MEP 1Ukladanie bodov z GC.com - tu môžem zodpovedne povedať, že sa jedná o osinu v prdeli. Na stránkach GC.com po kliknutí na "Google Maps", v zozname online máp, sa defaultne presuniete - ako správne predpokladáte - do Maps Engine. Ak by to bolo ako doteraz, teda na My Maps, našli by ste tam tlačítko "Save to map" a podobne. Dnes už nie. Musíte kliknúť na biely otáznik v čiernom kruhu, na monitore vpravo dole, a tam zvoliť "Return to classic Google Maps". Potom sa už dá pokračovať klasicky. Znovu tu vyvstáva otázka: DOKEDY? Priznám sa, že som nenašiel jedinú možnosť ako si bod z GC.com uložiť do nového typu máp. Nenašiel som na tej stránke s bodom ani jedno relevantné tlačítko.

Routing a výpočet trasy (po cestách) - funguje približne rovnako. Tlačítko má názov "Directions" je modré a piktogram je akási rozdvojená šípka v tvare písmena Y.

Nové mapy ponúkajú v Lite verzii možnosť hromadného importu bodov aj s popismi a množstvom ďalších údajov z CSV tabuľky (KML len v platenej najvyššej verzii). Dáta musia byť oddelené čiarkou. Takže pozor, ak sa v dátach vyskytuje čiarka tam, kde nemá. Google takúto databázovú vetu odmietne, a upozorní na chybu. Zbytok naimportuje správne. Lite verzia ovšem dovoľuje naimportovať na jeden dúšok len 100 záznamov. Podobné obmedzenie bolo aj v klasických mapách. Ďalšiu stovku bodov naimportujete do ďalšej vrstvy tej istej mapy. V klasike to tak nešlo. Čo stovka bodov to nová mapa.

Keďže pracujem s GeoGetom, bol by som celkom rád, keby tvorcovia tohto sofistikovaného programu pridali takú maličkosť: možnosť uloženia exportných premenných nadefinovaných užívateľom. Niekedy chcem exportovať len niečo, niekedy čosi viac. A stále to tam vpisovať pred exportom je otrava.

Street View - pracuje podobne s tým rozdielom, že náhľadová mapka, kde sa nachádza žltý panáčik Pegman a jeho natočenie v teréne, sa pri nábehu myšou zväčší len nepatrne. V tak mrňavej mapičke sa orientuje dosť ťažko. Keď sa z tohto Street View vrátite späť, stratia sa vám všetky body, čo ste mali na mape. Nutné mapu s bodmi otvoriť znova.

Palcom až na prízemie
Jedná sa o môj dnešný postreh z nových máp Googlu. Neposvietil som si ani zďaleka na všetky ponúkané funkcie. To sa ukáže až v praxi, ako nám strpčia život. Ja zatiaľ zostávam pri klasike. Ale DOKEDY mi to pán Google dovolí? Keďže stále nie som akcionárom Google Inc., odmietam platiť za to, čo bolo kedysi zadarmo. Z nových máp som mierne znechutený a dávam palec dole. thumbs-down-icon
---

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára