2011-03-27

Nové staré mapy

Mapy mám rád. Či sú to mapy z novej edície ešte voňajúce tlačiarenskou čerňou alebo staručké, pri ktorých sa bojíte ich roztvoriť, aby sa nerozpadli. Na zažltnutom papieri. Keby tak mohli rozprávať koľko párov očí na ne pozeralo, koľkí sa pri nich pohádali, lebo každý inak chápal výrazy "vpravo" a "vľavo". Koľko prstov po nich jazdilo a ich majitelia si predstavovali svoje cesty do ďalekých a neznámych krajín. Neexistovali Google mapy, Google Earth, Bing, Yahoo, či iné, ktoré vás povodia kde si len zaumienite. Virtuálne sa prechádzate po uliciach, nakukujete ľuďom do okien. Preletíte nad severným pólom a hneď sa idete zohriať na Saharu.

Cestuj v čase
Na tieto výjavy si na starých mapách nesiahnete. Máte ich vo svojej predstavivosti. Vo svojej hlave. Nemusíte kvôli nim zapínať počítač, ani sa pripájať na internet. Nikto nesleduje váš pohyb po sieti. Celú ju máte ukrytú za čelom. Stačí si len siahnuť na starú mapu a operačný systém vám hneď naskočí.

Minulý týždeň sa mi v praconoej schránke objavil nenápadný e-mail. Obsahoval nadpis s niekoľkými predponami "Fwd:" a  nadšenie nejakej neznámej osoby, ktorá objavila krásu fotomáp. Na takýchto záberoch je vždy čo obzerať. Dajú sa objavovať nové zákutia blízkeho i vzdialeného okolia; zistíte, že toto je blízko tamtoho, sem sa dostanem aj odtiaľto alebo objavíte jazierko, ktoré z cesty nie je vidieť.

Aby som sa ale vrátil k nakusnutej téme. Klikol som teda na zaslaný link. S dôverou. Server nebol registrovaný ani v Číne, ani na ostrove Tuvalu. Primárnu doménu má v Česku. Tak šup a klik! Čím viac som si mapy prehliadal, tým viac mi sánka zostávala visieť. Ani nie tak nad grafikou, ako nad kvalitou informácií. Je tam zmapovaná (bohužiaľ len) Česká republika. Fotograficky. Nebolo by to nič zvláštne, keby tie fotky územia nepochádzali z rokov 1953 a neskorších. Sú samozrejme čiernobiele. Môžete si preklikávať medzi vtedajším stavom lokality a súčasným zobrazením s popiskami ulíc. No, poviem vám, musel som zatlačiť slzu nostalgie. Tak veľa vecí sa zmenilo! V tom čase som ešte nežil, ba nebol som ani v pláne, ale fotografie hovoria za všetko.

Napríklad taká vodná nádrž Nové Mlýny (info) na sever od Mikulova. Môžete vidieť, ako to tam vyzeralo pred zatopením územia. Sú tam vidieť časti obcí, ktoré mali pred sebou ešte 20 rokov života, než ich navždy zakryla voda. Mušov (na západ od Dolních Věstonic) zmizol úplne. Z vody zostal trčať len ostrovček s kostolom svätého Linharta. Aby som vám ušetril čas: geocache tam nezaložíte. Už som to zisťoval. Je tam hniezdisko chránených druhov vtákov.

Nove Mlyny 

Alebo okrajové časti Brna. Napríklad Líšeň. Tam, kde každý deň venčím psa sa preháňali voly zapriahnuté do pluhu. Začínali smrdieť traktory z neďalekého mladého závodu Zetor (info). Rozorávali brázdy a z políčiek roľníkov sa stávali veľké družstevné lány.

V týchto mapách nájdete aj informácie o kontaminácii životného prostredia.

Pozrite si teda staré fotomapy z dôb, ktoré si niektorí z vás pamätajú. Nahliadnite do histórie. Možno na nich nájdete aj svoj rodný dom, ktorý už nie je.

Iné mapy v novom kabáte
Server 1188 obohatil svoju mapovú službu o katastrálne mapy. Môžete si ich zobraziť vo vrstvách s fotomapou a vidieť reálnu situáciu s rozdelením parciel. Zdá sa mi, že zatiaľ táto služba neposkytuje komfort serveru Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního. Základné informácie tam však nájdete za asistencie príjemného grafického rozhrania.
---

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára